sub visual 01
제목(국문)
공공도서관 구성원이 인식한 조직학습준비도가 자기주도학습능력에 미치는 영향
제목(영문)
The Effect of Organizational Readiness for Learning and Performance on Self-Directed Learning Ability Perceived by Public Librarians
Authors
배을규, 유은영, 이형우, 김대영
키워드(국문)
조직학습, 조직학습준비도, 자기주도학습, 자기주도학습능력, 공공도서관
키워드(영문)
organizational learning, organizational learning readiness, self-directed learning, self-directed learning ability, public libraries
발행년
2012
발행월
9
No.(호수)
25
Page
77~101
File
초록(국문) (*)
이 연구는 공공도서관 구성원이 인식한 조직학습준비도와 자기주도학습능력 수준을 파악하고, 조직학습준비도가 자기주도학습능력에 미치는 영향을 살펴봄으로써 공공도서관 구성원이 인식한 조직학습 기반 구축과 자기주도학습능력 향상을 위한 시사점을 제시하고자 하였다. 이를 위해 Preskill, Martinez-Papponi와 Torres(2001), Russ-Eft와 Preskill(2001)에 의해 개발된 조직학습준비도 측정도구(Organizational Readiness for Learning and Performance; ORLP)와 배을규, 이민영(2010)의 자기주도학습능력 측정도구(Self-Directed Learning Ability Inventory; SDLAI)를 활용하여 서울특별시 공공도서관 9개, 인천광역시 공공도서관 9개, 경기도 공공도서관 8개, 521명의 구성원을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 연구 결과, 조직학습준비도 하위 요인(r=.420~.712), 자기주도학습능력 하위 요인(r=.160~.468), 조직학습준비도 하위요인과 자기주도학습능력(r=.160~.748), 조직학습준비도와 자기주도학습능력(r=.274)은 모두 상호 간 정적 상관관계를 갖는 것으로 확인되었다. 또한 공공도서관의 조직학습준비도의 하위 요인 중 ‘문제해결’(β=.259), ‘의사소통’(β=.166)은 자기주도학습능력에 정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 이상의 연구 결과를 바탕으로 공공도서관 구성원이 인식한 조직학습준비도와 자기주도학습능력 향상을 위한 몇 가지 시사점을 제언하였다.
초록(영문)
The purposes of this study were to examine how organizational learning readiness affects self-directed learning ability perceived by public librarians and suggest how organizational learning readiness and self-directed learning ability perceived by public librarians can be improved. For this study, a survey questionnaire was developed by using Organizational Readiness for Learning and Performance(Preskill, Martinez-Papponi, & Torres, 2001; Russ-Eft & Preskill, 2001) and Self-Directed Learning Ability Inventory(Bae & Lee, 2010). The survey was conducted from April 16, 2012 to April 30, 2012. 521 pieces distributed to public libraries located in Seoul, Incheon and Gyeonggi-Do. The results of this study were as follows: First, there were positive inter-correlations between organizational learning readiness and self-directed learning ability and among constituent factors of organizational learning readiness and self-directed learning ability. Second, organizational learning readiness factors such as 'problem solving' and 'communication' were affecting self-directed learning ability.