sub visual 01
제목(국문)
농촌지역리더 양성을 위한 액션러닝 프로그램의 성공요인에 관한 사례연구
제목(영문)
The case study for eliciting success factors of action learning program for rural leader development
Authors
오정은, 오문교
키워드(국문)
액션러닝 프로그램 성공요인, 농촌지역리더 양성
키워드(영문)
Success factors of action learning program, Rural leader development
발행년
2012
발행월
3
No.(호수)
24
Page
49~69
File
초록(국문) (*)
지식 정보화 시대에서 인적 자원에 대한 교육의 중요성은 날로 강조되고 있다. 특히 액션러닝을 통한 교육은 핵심 리더 양성을 위한 중요한 전략적 교육 방식으로 인식되고 있다. 하지만 이는 주로 기업 및 공공기관을 대상으로 이루어져, 농업을 주로 하는 지역 리더에게는 액션러닝에 대한 인식 부족과 더불어 관련 학습 프로그램이 많이 알려지지 않은 것이 사실이다. 우리나라에 현존하는 농업인의 비율이 낮지 않음을 고려할 때 농촌지역리더 양성을 위한 액션러닝 프로그램의 활성화를 위한 방안에 대해서도 반드시 다뤄져야 한다. 이에 본 연구에서는 농촌지역리더 양성을 위한 액션러닝 프로그램의 성공요인을 과제, 학습자, 러닝 코치, 운영자와 관련하여 알아보았다. 국내에서 실시된 농촌지역리더 양성을 위한 액션러닝 교육 프로그램을 중심으로 사례연구를 실시하였는데 총 4 단계의 연구 절차를 거쳤다. 문헌연구 및 연구 대상 선정, 반 구조화된 면담 가이드 개발, 교육과정 자료 수집 및 분석 및 결론 도출의 단계이다. 교육과정 자료 수집 및 분석은 참여관찰, 현장자료 수집, 심층면접 등의 방법을 토대로 이루어졌다. 연구 결과 과제와 관련된 성공요인은 과제의 선정과 적절성의 측면에서, 학습자와 관련된 성공요인은 자발적 학습 분위기, 대인관계 및 의사소통, 학습의지의 세 가지 측면으로, 러닝코치와 관련된 성공요인은 인간관계 자질, 수행기술 관계 자질의 입장에서, 마지막으로 운영자와 관련된 성공요인은 학습팀 운영, 프로그램 운영 및 프로세스 설계의 관점에서 각각 도출되었다. 이 밖에도 농업인의 특성에 따른 교육 시기의 적절성, 교육 홍보, 교육과 관련된 보상체계 및 중도탈락의 관리 등에 대한 의견도 나타났다. 본 연구에서 도출된 성공요인들은 농촌 지역리더 양성을 목적으로 액션러닝 프로그램 실시 후 도출된 것으로 기업인 대상 액션러닝 프로그램의 성공요인과 일치되는 부분도 있었으나, 지역 및 농업을 하는 지역 리더의 특성이 결합되어 주거 및 업무 환경의 특성이 결과에 반영되었다.
초록(영문)
The importance of the education on the human resources development within the knowledge-based information society is being emphasized daily. Especially action learning program is a important education strategy for core leader development. It is not accepted the company but also government agency. But rural leader who engages in agriculture is not familiar with leadership program and the related education program such as action learning. This study is aimed for searching success factors of action learning program for rural leader development. Factors are four types based on task, learner, learning coach and operator. It is a case study and has a total of four procedural steps. There are the literature review and research target selection, the semi-structured interview guide development. the education course resource collection and analysis and the research conclusions. The data of education program for analysis is collected from the participation observation, site resource collections, and in-depth interview. As a result, the first factors of the task are divided into two types as the selection of the task and the appropriateness of the task. The second factors of the learner are divided into three types as self-learning atmosphere, public relation and communication and the will to learn. The third factors of the learning coach are divided into two types as human relation talent and talent related to technology performance. And last factors of the operator are divided into three types as learning team operation, program operation and process design. Other than these, the important things for success program are checking the appropriate education period, increasing education advertisement, reinforcement compensation system related to education and absence management Success factors are conducted from the action learning program for rural leader so character of rural environment and agriculture is reflected in the results.