sub visual 01
제목(국문)
CIPP 평가모형 구성요소에 기초한 중소기업 핵심직무능력향상 지원사업 운영기관 담당자의 교육훈련 성과 인식조사
제목(영문)
Examining the Perceived Impacts of Training Programs for Small and Midium-sized Corporation Employees’ Competency Development on Their Performance, Using the CIPP Evaluation Model
Authors
이영민
키워드(국문)
CIPP 평가모형, 핵심직무능력향상, 중소기업 직업교육훈련
키워드(영문)
CIPP evaluation model, competency development, training programs for small and middle-sized corporations
발행년
2012
발행월
3
No.(호수)
24
Page
1~20
File
초록(국문) (*)
본 연구의 목적은 CIPP 평가모형에 기초하여 중소기업 핵심직무능력향상 지원사업에 참여하고 있는 교육훈련 운영기관 담당자들의 성과인식을 조사하는 것이다. CIPP 평가모형의 구성요소인 상황평가, 투입평가, 과정평가, 산출평가를 통해 성과를 분석하였다. 82명의 운영기관 담당자들을 대상으로 설문조사를 실시한 결과, 운영기관들은 설문조사와 인터뷰를 통해 수요조사를 실시하고 있고 이를 교육훈련 과정개발에 활용하고 있었다. 또한 교육훈련과정 운영을 위한 강사훈련 및 역량시스템 구축, 장비와 시설 구축 등을 통해 프로그램 질 관리를 실시하고 기업요구를 수용하고 있었으며, 운영과정 관리를 통해 성과를 창출하는 것으로 나타났다. 특히 교육훈련성과의 경우, 만족도, 업무지식 향상, 개인경쟁력, 근로자의 몰입도 등에서 효과가 있는 것으로 나타났다. 그러나 지원사업의 효과성을 보다 높이기 위해서는 프로그램의 교수방법을 혁신하고, 지속적인 질 관리가 필요하다는 점을 제안하였다.
초록(영문)
The purpose of the study was to examine the perceived impacts of training programs for small and medium-sized corporation employees’ competency development on their performance, using the CIPP evaluation model. CIPP evaluation model consists of context evaluation, Input evaluation, Process evaluation, and Product evaluation. We surveyed 82 trainers by the questionnaire and in-depth interviews. We found that many training institutions analyzed the needs of corporations and applied the findings to develop new training programs. In addition, qualified institutions have managed the quality of training lecturers, equipment and facilities, and programs, In terms of performance, qualified institutions produced the satisfaction, work competency improvement, self-competitioners,immersion, and etc. However, we proposed the necessity of quality management of the program and innovation of teaching and learning method.