sub visual 01
제목(국문)
팀 기반 학습 모형을 기반으로 한 A 자동차 기업의 학습리더 양성 프로그램 개발
제목(영문)
Developing a Program for the Learning Leaders Using Team-Based Learning Model in A Motor Company
Authors
이영민
키워드(국문)
팀 기반 학습모형, 학습 리더, 비공식 교육
키워드(영문)
Team-based learning model, Learning leader, Informal learning
발행년
2010
발행월
3
No.(호수)
20
Page
1~16
File
초록(국문) (*)
본 연구의 목적은 팀 기반 학습모형을 적용한 A 자동차의 교육과정 개발 사례를 제시하는 것이었다. 팀 기반 학습모형의 주요 원리와 장점들을 활용하여 현장학습 리더를 양성하고 교육과정을 개발하였다. 개발된 교육과정의 주요 단계는 선행학습 단계, 본 학습 단계, 사후학습과 평가 단계 등으로 이루어져 있다. 선행학습의 경우, 이러닝을 수강하도록 하고 선행학습 자료를 제공하였다. 소집을 통한 집합식 교육의 경우, 개인 및 팀별 평가를 진행하였고 개념을 적용한 현장 문제해결 학습을 진행하였다. 본 과정을 운영한 결과, 사전-사후 개인별 이해도는 10점정도 증가하여(100점 만점) 이해도가 향상된 것으로 나타났고, 만족도와 현업 도움 정도에 관한 인식조사도 4.8점 이상(5점 만점)으로 매우 높은 것으로 나타났다. 본 과정 개발을 통해 조직의 성과 제고와 개인의 역량 증진을 제고할 수 있는 사내 비공식 교육시스템을 마련하게 되었고 A 자동차 구성원들의 자발적인 학습 참여와 보상체계를 마련하면서 지속적이고 긍정적인 학습문화를 창출할 수 있는 시사점을 제공하게 되었다.
초록(영문)
The purpose of the study was to design and develop an educational program for the learning leaders, using the team-based learning model in a motor company. Main principles and techniques of team-based learning had been applied in designing and developing the program for learning leaders who had been coordinating learning communities across each workplace in the company. The program consists of the first step in which employees should study before participating the workshop, the second step in which they are required to do activities, and the third step in which they do the follow-up activities. Especially, the second step was composed of technical education using real world case study and preparation exams by each person and teams. The program will make contributions in supporting learning activities and facilitating the learning culture of the company in terms of productivities and workforce competencies.