sub visual 01
제목(국문)
기업 교육훈련 전이 촉진을 위한 모형 설계
제목(영문)
Design of an Model for Facilitating Transfer of Training in the Corporate Training
Authors
김진모, 곽재덕, 이유진
키워드(국문)
기업 교육훈련 전이, 모형 설계
키워드(영문)
Transfer of training, Design of an model
발행년
2010
발행월
9
No.(호수)
21
Page
21-48
File
초록(국문) (*)
이 연구의 목적은 기업 내 교육훈련 전이를 촉진시키기 위한 방안으로 교육훈련 전이의 모형을 설계하고, 이를 바탕으로 현장에서 효과가 가장 크며 적용 가능한 교육훈련 전이 촉진 전략을 제시하는 데 있었다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 Torraco(2005)가 제시한 방법론에 따라 2000년에서 2010년 사이 국·내외 주요 학회지에 게재된 기업 교육훈련 전이 관련 실증연구 26편을 대상으로 통합적 문헌 고찰(integrative literature review)을 실시하였다. 먼저 교육훈련 전이의 관련 변인을 교육훈련 담당자 및 교수자 요인, 학습자 요인, 조직 요인으로 유형화하였다. 다음으로 각 변인들 간의 관계와 영향력을 고려하여 모형에 포함될 변인을 선정한 후, Caffarella(2002)가 제시한 개념적 틀을 적용하여 교육훈련 시기와 핵심 참여자를 중심으로 교육훈련 전이 촉진을 위한 모형을 설계하였다. 마지막으로 모형을 바탕으로 현장에서 적용 가능한 전이 촉진 전략을 제시하였으며 그 내용은 다음과 같다. 첫째, 교육 프로그램 운영 전 단계에서는 수단성과 자기효능감, 자기조절학습능력 그리고 조직지원을 촉진할 필요가 있다. 둘째, 프로그램 운영 단계에서는 교육훈련 내용을 적절히 다룰 필요가 있다. 셋째, 프로그램 운영 후 단계에서는 조직지원을 보다 촉진할 필요가 있다. 이상의 결과를 토대로 향후 연구에서는 각 변인의
상대적 영향력의 크기를 통계적으로 검증하여 제시할 필요가 있으며, 이론적으로 구인한 기업 교육훈련 전이 촉진을 위한 모형을 실증적으로 구명하고 각 변인 간의 관계를 구명할 필요가 있음을 제언하였다.
초록(영문)
The purpose of this study was to design an integrative model for transfer of training and to suggest some strategies for corporations to facilitate the transfer of training. We collected 26 relevant data limiting the collection period to 10 years from 2000 to 2010 and summarized, analyzed, and synthesized previous research on models for transfer of training, according to the methodology suggested by Torraco(2005) for integrative literature reviews. As the result, the predictive variables included in the integrative model were four variables belonging to organizational support, self-efficacy, self-regulated learning ability, and training content. Perception of learning was included as a mediating variable for transfer of training. Based on the integrative model for transfer of training, we suggested some strategies for corporations to facilitate the transfer of training. First, various strategies need to be applied to raise a learner's self-efficacy, and then it needs to design a suitable training program for this purpose. before starting training, it needs to carry out an orientation program about
self-regulated learning strategies or provide relevant education courses. Second, it needs to design suitable training content for its work and working environment. A corporation must prepare the text books and practical cases for use in the training program as necessary, and it needs to be highly relevant for practical work. Third, when a learner fails to apply the acquired skills from the transfer of training to practical work, or cannot transfer the training itself, the corporation needs to provide some actions to reinforce the learner's transfer level. This study has limitations. A future study needs to have practical application of the integrative model for corporate transfer of training formed theoretically in this study and needs to reveal each variable's relationship with the other variables.